Blogi

Challenge Based Innovation at CERN

Julkaistu

Ensimmäinen vuosi CERNissä on ollut vielä kiinnostavampi kuin uskalsin joulukuussa 2013 toivoakaan, ja olen päässyt suunnittelemaan ja toteuttamaan projekteja jotka kaiken kiinnostavuuden ja merkityksellisyyden lisäksi sopivat myös todella hyvin omaan tutkimukseeni.

CBI - opetus
Opettamassa CBI:n intensiivijakson ensimmäisiä luentoja

Yhtenä isoimmista projekteistani CERNissä on Challenge Based Innovation-kurssin suunnittelu, koordinointi ja opettaminen yhdessä kollegani kanssa ja 15-henkisen kansainvälisen opetustiimin avustuksella. CBI on poikkitieteellinen tuotekehityskurssi maisterivaiheen opiskelijoille, ja syyskuussa alkaneella kurssin toisella kierroksella on mukana 8 yliopistoa ympäri maailmaa Aallosta Australiaan. Tavoitteena on kehittää innovatiivisiä ratkaisuja yhteiskunnallisiin ongelmiin yhdessä CERNissä työskentelevien tutkijoiden ja asiantuntijoiden inspiroimana. Challenge Based Innovation on yksi CERNin IdeaSquare-projektin työkaluista uusien linkkien rakentamisessa CERNin perustutkimuksen ja isojen yhteiskunnallisten ongelmien välille.

Vuoden 2014 maaliskuussa päättyneen ensimmäisen kahden opiskelijatiimin pilottikurssin tuloksina syntyi CERNin augumented reality -tutkimuksen inspiroima konsepti autististen lasten kommunikaation parantamiseksi ja uudenlainen informaationhallintatyökalu kokouksien sujuvoittamiseen ja keskustelun pakkaamiseen. Lisätietoja kurssista löytyy osoitteesta http://cbi-course.com ja pilottikurssin tuloksista: http://home.web.cern.ch/students-educators/updates/2014/03/new-course-cern-challenges-students-innovate

15.9.2014, 8.00am

CBI - underground
Yksi opiskelijatiimeistä CMS-detektorilla

Kun saavuin hotellin pihaan vastaanottamaan opiskelijoita ja tilausbussi täyttyi lähes viimeistä paikkaa myöten, tajusin miten isolta 46 opiskelijan joukko oikeasti näyttää. Bussin täyttäminen oli lähtölaukaus kahden viikon intensiivijaksolle, jonka aikana poikkitieteelliset ja -kulttuuriset tiimit hitsattiin yhteen ennen puolen vuoden etätyöskentelyjaksoa. Samalla heille opetettiin tuotekehityksen ja Design Thinkingin perusteita, sekä esiteltiin CERNin tutkimusta ja opiskelijatiimien avuksi valikoituja tutkijoita, joilta he saavat neuvoja ja palautetta kurssin edetessä. Yhtenä monista intensiivijakson harjoitustöistä opiskelijat rakensivat 24 tunnin hackathonin aikana installaation TEDxCERNiin auttamaan ajatusten vaihtoa tapahtuman 1200 vierailijan välillä.

CBI - ted
CBI @ TEDxCERN – ajatusten vaihtoa paperiveneillä

Nyt tammikuun alussa opiskelijat ovat suorittaneet jo kaksi kolmannesta kurssista – ensimmäiset vaiheet oli suunniteltu tiedonhakuun, käyttäjätutkimukseen ja näiden aikana kehitettyjen ideoiden nopeaan testaukseen. Kurssin kolmannessa vaiheessa kaikki kuusi opiskelijatiimiä ovat alkaneet kohdistaa ideoitaan todella avoimista tehtävänannoista kohti tarkasti rajattuja ja rakennettavissa olevia konsepteja, jotka esitellään kurssin loppugaalassa CERNissä 26.2.2015.