Blogi

Byrokratian rattaissa saapasmaassa

Julkaistu

Jonkinlaista lopun alkua on jo ilmassa, kun viimeiset puoli vuotta ovat edessä Italian post-docista ja kesäkin alkaa olla ohitse. On uskomatonta, kuinka nopeasti puolitoista vuotta on mennyt! Viime viikolla käynnistelin jo lähdön byrokratiaa hyvissä ajoin ja mieleeni muistui elävästi sitkeä ja byrokraattinen alku täällä. Ajattelin tulla nyt siis vihdoin kertomaan, miten se Italiaan muutto oikein hoituu. Hitaasti, mutta varmasti.

Italiassa suurimpana erona Suomeen lienee, ettei täällä kukaan luota kehenkään mitä tulee paperitöihin. Siksipä ensimmäisenä tänne tullessa joutuu hakemaan Agencia delle Entratesta Codice Fiscalen eli Italian veronumeron. Tätä numeroa kannattaa pitää aina mukana, sillä sitä tarvitsee sopimusten tekoon (vuokra, työ, puhelin, pankki) ja laskujen maksamiseen esimerkiksi eläinlääkärissä, fysioterapeutilla, tms. Tämä numero annetaan kyllä ihan kätevästi yhdellä lomakkeen täytöllä ja saattaa hoitua jopa ilman kielitaitoa (lomake on italiaksi), mutta suosittelen tulkin mukaanottoa kaikkiin virastoihin, se jouduttaa hommaa aika paljon.

Vaikka Codice Fiscalen saa helposti, pientä päänvaivaa voi tuottaa osoiteasiat ja ns. Residenza, eli osoite Suomessa ja osoite Italiassa. Täällä ei ymmärretä, että Suomesta voi vaihtaa kirjat täysin tänne, vaan joka paikassa pitää antaa nykyinen Suomen (tai muu) osoite vaikka sellaista ei olisi enää. Yksi ratkaisu on antaa työpaikan osoite Italiassa, mutta itse en niin fiksu ollut ja siitähän riitti riemua sitten pitkän aikaa eri virastoissa, kun osoite oli ulkomainen. Monessa järjestelmässä minä olen syntynyt Italiassa, paikassa nimeltä Finlandia.

Kun Codice Fiscale on hankittu ja vuokrasopimus allekirjoitettu, sopimus täytyy virallistaa Agenzia della Entratessa, eli kannattaa tarkistaa, että passista ja sopimuksesta löytyy tismalleen sama nimi, myös toiset nimet ja syntymäpaikka, muuten sopimus tulee korjattavaksi. Kun vuokra ja työsopimukset ovat kunnossa, voi käydä anomassa Residenzaa eli asuinpaikan muutosta kohdekaupunkiin Comunessa (pakollinen jos asuu yli kolme kuukautta). Tämän anomuksen kanssa pääsee myös vierailemaan paikallisessa tupakkakaupassa, josta täytyy käydä ostamassa veromerkki hakemukseen, kesken hakemuksen täytön luonnollisesti. Kun vero on maksettu ja hakemus on kunnossa, kestää vielä pari kuukautta, että poliisi käy asunnolla, suunnilleen ennalta sovittuna vuorokauden aikana, toteamassa että sinä ja vain sinä asut siellä. Pian tämän jälkeen asuinpaikkasi päivittyy Comuneen, sieltä Agenzia della Entrateen ja sieltä sitten terveysviranomaisille. Tällöin pääset hakemaan myös Tessera Sanitariaa eli sairausvakuutuskorttia tai ainakin saat tiedon omasta lääkäristäsi paikallisesta terveysvirastosta.

Loppu hyvin, kaikki hyvin? Ei välttämättä, sillä toivottavasti muistit myös käydä rekisteröitymässä INPS:iin eli paikalliseen Kelaan, sillä ilman sitä ei palkkaa voida maksaa. 😉 Tämäkin onnistuu helpoiten paikanpäällä tulkin kera, jolloin saat PIN-numeron, jolla voit käydä netissä sitten täyttämässä tietosi järjestelmään. Tämä ilmoitus kun printataan palkanmaksuun, niin voit vihdoin alkaa todenteolla nautiskella elämästä Italiassa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *